Zgodnie z ustawą Prawo o miarach wymieniamy wodomierze
Wiceprezes Zarządu KSM:
mgr Zbigniew Olejniczak

Nieuchronnie zbliżamy się do upływu pięcioletniego okresu pracy obecnie funkcjonujących wodomierzy w lokalach zarządzanych przez naszą Spółdzielnię. Oznacza to, że z ostatnim dniem bieżącego roku upływa okres ważności cech legalizacyjnych wodomierzy zamontowanych w 2020 roku. W związku z tym chcemy czy nie – od czerwca ruszyła kolejna legalizacja wodomierzy, a w naszym przypadku zgodnie z wcześniej przyjętą praktyką, legalizacja realizowana jest w drodze wymiany wodomierzy lokalowych. Obowiązek legalizacji wodomierzy co pięć lat wynika z ustawy Prawo o miarach.
Powiecie Państwo, że mowa tu jest o legalizacji, a nie o wymianie i słusznie. Trzeba jednak rozważyć okoliczności, które prawie wszystkie podmioty zużywające wodę biorą pod uwagę decydując się jednak na wymianę, a nie na legalizację. W celu sprawdzenia prawidłowości wskazań wodomierza i ponownej jego legalizacji konieczne jest bowiem wymontowanie go z instalacji wodociągowej oraz zamontowanie go na specjalnym stanowisku pomiarowym uwierzytelnionym przez Główny Urząd Miar. Sami Państwo (posługując się wyobraźnią) jesteście w stanie dostrzec problemy z ewentualną masową legalizacją w krótkim okresie około 33 tysięcy wodomierzy funkcjonujących w zasobach zarządzanych przez Katowicką Spółdzielnię Mieszkaniową. Nie bez znaczenia jest w tym przypadku strona kosztowa tej operacji, ponieważ przeprowadzenie legalizacji wodomierza jest tylko niewiele tańsze od nowego wodomierza. Ponadto istotne jest także to, iż dokonanie legalizacji nie jest tym samym, co zagwarantowanie niezawodności działania urządzenia pomiarowego. Krótko mówiąc – legalizacja potwierdzi prawidłowość dokonywania pomiarów, ale tylko wtedy, kiedy urządzenie działa poprawnie i niezawodnie, a to daje tylko gwarancja producenta urządzenia. Ufam, że wyjaśnienia powyższe także w Państwa przekonaniu wskazują uzasadnienie dla przeprowadzania wymiany legalizacyjnej wodomierzy zamiast tylko ich legalizacji.
Zgodnie z § 14 „Regulaminu rozliczania kosztów wody i odprowadzania ścieków w KSM" za organizację wymiany odpowiada Spółdzielnia. Oznacza to, że nie każdy z nas użytkowników lokalu i wodomierzy ma sam dopilnować terminu ważności cechy legalizacyjnej i zadbać o wymianę wodomierza, ale musi to przygotować, zorganizować i przeprowadzić Spółdzielnia. Zgodnie z przyjętymi w naszej spółdzielni zasadami z początkiem lutego br. uruchomiono procedurę wyboru firmy, która przeprowadzi wymianę legalizacyjną wodomierzy, a następnie będzie dokonywać odczyty oraz rozliczenia zużytej wody zimnej i podgrzanej przez indywidualnych użytkowników lokali. Zapytania ofertowe skierowane zostały do 8 firm specjalizujących się w tym obszarze działalności, z których 4 złożyły stosowne oferty, spełniające określone w naszych zapytaniach warunki. Zgodnie z informacją zawartą w zapytaniach przy ocenie ofert, siedmioosobowa komisja powołana przez Zarząd wzięła pod uwagę szczególnie następujące elementy:
- parametry techniczne proponowanych wodomierzy;
- cena za wykonanie przedmiotu zamówienia: jednostkowa i całościowa;
- warunki finansowe zapłaty za realizację zamówienia;
- warunki legalizacji urządzeń po upływie kolejnych 5 lat;
- cena za przyszłe rozliczenia liczone za 1 wodomierz lub za lokal;
- propozycje co do ewentualnego odkupu wodomierzy demontowanych.
Komisja po wnikliwej analizie złożonych ofert w dniu 6 maja br. zarekomendowała Zarządowi jako najkorzystniejszą, ze złożonych Spółdzielni, ofertę przez firmę Techem Techniki Pomiarowe sp. z o.o. I to ta oferta została przyjęta. Realizacja wymiany legalizacyjnej wodomierzy prowadzona będzie sukcesywnie począwszy od czerwca br. kiedy to zgodnie z harmonogramem drogą radiową ostatnich odczytów zużycia wody, a następnie rozliczeń kosztów dokonywać będzie jeszcze firma Ista Polska.
Szanowni Państwo! Legalizacja wodomierzy jest obowiązkowa. Odmowa dostępu do lokalu i do wodomierzy zainstalowanych w lokalu oznacza w praktyce rezygnację z możliwości rozliczania zużycia wody według rzeczywistego zużycia mierzonego wskazaniami wodomierzy lokalowych. I tu uwaga o zasadniczym znaczeniu: wodomierz bez ważnej cechy legalizacyjnej traci właściwości urządzenia pomiarowego w rozumieniu ustawy Prawo o miarach. Taki lokal uznawany jest jako nieposiadający wodomierzy, a zatem jako nieopomiarowany (§ 14 Regulaminu rozliczania wody...). A przypominam informację z pierwszego akapitu tego artykułu, że obecne wodomierze formalnie utracą ważność cechy legalizacyjnej 31 grudnia 2025 r.
Nieprzypadkowo podkreślam tu, że nie chodzi tylko o dostęp do lokalu, ale także do każdego z wodomierzy w lokalu. Przez dostęp do wodomierzy rozumieć należy to, że wodomierz nie został w tak zwanym „międzyczasie" (czyli po ostatniej wymianie), przy okazji realizowanych remontów w lokalu tak zabudowany, że jego wymiana nie jest praktycznie możliwa bez powiększenia otworu umożliwiającego nie tylko odczyt wskazań, ale i jego wymianę wtedy, kiedy przyjdzie na to czas.
Jakie powinno być „okienko" montażowe dla umożliwienia prawidłowej wymiany wodomierza?
Nie ma na to normy, ale z praktyki wiadomo, że powinno być takie, aby umożliwiało instalatorowi na równoczesną pracę dwoma rękami w celu odkręcenia, wyjęcia, a następnie włożenia nowego wodomierza. Wiemy, że mamy w praktyce sprawdzone okienko montażowe o wymiarach 15 cm x 20 cm, czyli rozmiar najbardziej typowych płytek ściennych. Oczywiście pod warunkiem, że podczas układania płytek nie doszło do zamurowania połączenia śrubunkowego wodomierza. Tak czy inaczej – wymiana wodomierza nie powinna oznaczać dla instalatora ryzyka uszkodzenia bądź to drogich okładzin ściennych, bądź też innego wyposażenia lokalu zbytnio zacieśniającego dostęp do wodomierza. W takich sytuacjach instalator odstąpi od wymiany, a to oznacza skutki, które opisałem wyżej.
Za zapewnienie dostępu do wodomierza oraz zapewnienie możliwości jego wymiany odpowiada użytkownik lokalu. Jeżeli widzimy, że tego dostępu na dziś nie ma, to nie należy czekać. Trzeba jak najszybciej o tym pomyśleć i wykonać niezbędne prace w celu zabezpieczenia dostępu oraz możliwości wymiany. Prosimy nie czuć się winnym gdy zauważą Państwo u siebie brak warunków do wymiany wodomierza na skutek pozostawienia zbyt małego otworu montażowego (rewizyjnego). Użytkownik może, ale nie musi się znać na tym. To jest oczywiście wina wyłącznie tzw. „fachowca", który kładł płytki w łazience lub w kuchni. On musiał wiedzieć, że kiedyś przyjdzie czas na wymianę wodomierza oraz to, ile potrzeba miejsca na dokonanie tej wymiany. To on miał obowiązek wykonania swojej pracy zgodnie ze sztuką. Jeżeli tego nie przewidział, to macie Państwo prawo mieć do niego i tylko do niego żal.
Kiedy dokładnie, w którym miesiącu będzie miała miejsce wymiana wodomierza(-y)? Na to ważne pytanie odpowiedź znajdziecie Państwo w publikowanym obok wykazie, zgodnym z załącznikiem do umowy wymiany wodomierzy zawartej pomiędzy Katowicką SM i firmą Techem.
Szczegółowe terminy pojawią się jak zawsze na tablicy ogłoszeniowej w klatce budynku i zapewne także na drzwiach wejściowych do budynku. Dodatkowo szczegółowe terminy zamieszczane będą również na stronie internetowej www.ksm.katowice.pl w zakładkach osiedlowych. Obecnie przewidujemy jedno: założona wymiana powinna być realizowana w następnym miesiącu po zakończeniu okresu rozliczeniowego wody w Państwa mieszkaniu. Jeżeli zatem koniec okresu rozliczeniowego przypada na przykład na 31 lipca, to wymiana wodomierzy zacznie się w sierpniu br., jeżeli na 30 września, to wymiana nastąpi w październiku itd.
Warto w tym miejscu przypomnieć jeden z bardzo istotnych zapisów Regulaminu rozliczania kosztów wody i odprowadzania ścieków w Katowickiej Spółdzielni Mieszkaniowej:
§ 14 1. Do obowiązków Spółdzielni należy zorganizowanie warunków umożliwiających przeprowadzenie wymiany legalizacyjnej wodomierzy w terminach wynikających z ustawy Prawo o miarach. Szczegółowy termin wymiany ustala Spółdzielnia. W uzasadnionych przypadkach Spółdzielnia zaproponuje dodatkowy termin, który jest jednocześnie ostatnim realizowanym w ramach zorganizowanej centralnie akcji wymiany. Każdy późniejszy termin jest już terminem indywidualnym wykonywanym za dodatkową odpłatnością. Wodomierz bez ważnej legalizacji traci właściwości urządzenia pomiarowego, w rozumieniu ustawy Prawo o miarach, a jego wskazania nie są uwzględniane do rozliczeń.
Z poważaniem
ZBIGNIEW OLEJNICZAK

|