Skargi mieszkańców i sposoby ich załatwienia
Przewodniczący Rady Nadzorczej KSM:
Józef Zimmermann
W związku z rozprzestrzeniającą się omikronową falą Covid-19, sprawiającą, że codziennie (według oficjalnych komunikatów rządowych) odnotowywanych jest w skali kraju ponad 50 tysięcy zachorowań, zgodnie z obowiązującymi w Polsce rygorami sanitarnymi, Prezydium Rady Nadzorczej Katowickiej Spółdzielni Mieszkaniowej postanowiło o przeprowadzeniu styczniowego, plenarnego posiedzenia Rady Nadzorczej w sposób zdalny, poza posiedzeniem w siedzibie Spółdzielni. Zbieranie głosów członków Rady Nadzorczej do poszczególnych punktów porządku obrad odbyło się drogą e-mailową i telefonicznie. Zgłoszone telefonicznie głosy członków Rady Nadzorczej zostały zarejestrowane na piśmie w formie notatek służbowych.
Przygotowane na obrady Plenum Rady Nadzorczej materiały wraz z propozycją opracowanych do nich w terminie wcześniejszym przez komisje problemowe RN stanowisk i opinii zostały w formie papierowej i elektronicznej przekazane wszystkim członkom Rady, którzy zwrotnie – po zapoznaniu się z dostarczonymi im materiałami – przekazywali swoje stanowiska do poszczególnych punktów porządku obrad do Działu Organizacji i Samorządu KSM. W zdalnych obradach uczestniczyło w pełnym składzie 22 członkiń i członków Rady.
W porządku tak przeprowadzonych obrad na wstępie znalazła się analiza skarg i wniosków wniesionych do KSM w 2021 roku oraz ocena sposobu ich załatwienia. Z przygotowanym przez Zarząd Spółdzielni materiałem zapoznała się wcześniej Komisja Samorządowo-Statutowa.
Sprawozdawczy dokument zawiera omówienie treści wniesionych do Spółdzielni w roku 2021 skarg i wniosków, z podaniem sposobu ich rozpatrzenia. Ujmuje problematykę przesłanych do Spółdzielni przez członków i mieszkańców wszystkich zakwalifikowanych jako skargi i wnioski pism uzyskanych drogą pocztową lub e-mailową i jest zgodny z ewidencją zawartą w rejestrach „skarg i wniosków" oraz „skarg lokatorskich" – wg stanu na dzień 31.12.2021 roku.
W roku ubiegłym wpłynęło łącznie 21 pism o charakterze skarg na działalność Spółdzielni oraz 38 skarg na niewłaściwe zachowanie sąsiadów lub innych mieszkańców jako tzw. „skargi lokatorskie". Dla porównania sytuacji odnotowanej w roku 2021 w zakresie tendencji i skali skarg w latach poprzednich za bazę odniesienia przyjęto lata 2019 i 2020. Ogółem liczba pism w kategorii „skarg" w 2021 roku wzrosła w stosunku do lat 2020 i 2019 wynosząc 21, podczas gdy w roku 2020 było ich 11, natomiast 7 w roku 2019.
Obok pism noszących znamiona skarg – na przestrzeni roku 2021 odnotowano wpływ 25 pism zawierających różnego rodzaju wnioski i postulaty. Siedem z nich miało charakter zbiorowy, w tym dwa adresowane były wprost do Rady Nadzorczej KSM.
Ilość wniosków kierowanych do organów Spółdzielni w latach poprzednich (2019 i 2020) wynosiła odpowiednio 9 i 22. Ilość tzw. „skarg lokatorskich" w stosunku do 2020 roku zwiększyła się o 14 skarg, a do roku 2019 o 25 skarg.
Wskazać w tym miejscu należy, że w minionym roku członkowie Rady Nadzorczej nie pełnili dyżurów w siedzibie Zarządu Spółdzielni z uwagi na ograniczenia wynikające z pandemii.
Reasumująco Rada Nadzorcza przyjęła materiał Zarządu pn. „Analiza skarg i wniosków wniesionych do KSM w 2021 roku".
Następnie Rada zapoznała się i przyjęła sprawozdania wszystkich komisji problemowych RN z ich działalności w 2021 roku.
Zwieńczeniem obrad plenarnych RN było zaakceptowanie planów pracy komisji problemowych Rady na 2022 rok.
Z poważaniem JÓZEF ZIMMERMANN
|