2016-06-28

Powinności przed walnym

 

Przewodniczący Rady Nadzorczej KSM:

mgr inż. Jerzy Doniec

 

Zbliżający się termin Walnego Zgromadzenia (teraz już odbytego) spowodował nałożenie na Radę Nadzorczą zwiększonych obowiązków związanych z przygotowaniem tego najważniejszego wydarzenia roku w życiu Spółdzielni.

 

Pierwsze majowe posiedzenie Rady poświęcone było w całości ocenie stanu finansów Spółdzielni zawartego w „Opinii wraz z raportem z badania sprawozdania finansowego KSM za 2015 rok". Opinię tę sporządził Spółdzielczy Regionalny Związek Rewizyjny w Rybniku. Obowiązek corocznego poddania się takiemu badaniu wynika z Ustawy Prawo Spółdzielcze i ustawy o rachunkowości. Wyboru podmiotu do przeprowadzenia badania dokonała, z grona licznych oferentów, jeszcze w roku ubiegłym, Rada Nadzorcza.

 

Ocena bilansu sporządzonego przez Spółdzielnię na dzień 31 grudnia 2015 roku zyskała wysoką ocenę. Najpełniej zilustrują to cytaty z rzeczonej „Opinii" – „... zbadane sprawozdanie finansowe we wszystkich istotnych aspektach:

 

a) przedstawia rzetelnie i jasno informacje istotne dla oceny sytuacji majątkowej i finansowej jednostki na dzień 31.12.2015 r., jak też jej wyniku finansowego za rok obrotowy od 1.01.2015 r. do 31.12.2015 r.,

b) zostało sporządzone zgodnie z wymagającymi zastosowania polityką rachunkowości oraz na podstawie prawidłowo prowadzonych ksiąg rachunkowych,

c) jest zgodne z wpływającymi na treść sprawozdania finansowego przepisami prawa i postanowieniami statutu Spółdzielni.

 

Sprawozdanie z działalności Spółdzielni jest kompletne w rozumieniu art. 49 ust. 2 ustawy o rachunkowości, a zawarte nim informacje, pochodzące ze zbadanego sprawozdania finansowego, są z nim zgodne."

 

Sytuacja finansowa Spółdzielni nie jest według tej „Opinii" już taka dobra jak forma samego bilansu. W 2015 roku co prawda zwiększyły się wskaźniki płynności II. i III. stopnia; zmniejszył natomiast ten wskaźnik płynności I. stopnia, uważany za najbardziej istotny do oceny kondycji finansowej Spółdzielni. Nie jest to w najmniejszym stopniu zaskoczenie. Spółdzielnia już w połowie ubiegłego roku przyjęła program stopniowego likwidowania salda ujemnego na funduszu remontowym, część „A".

 

W pierwszym roku jego stosowania nadwyżka wpływów na ten fundusz ma przewyższyć wydatki o około 11 milionów zł. Całkowite zlikwidowanie salda ujemnego na tym funduszu ma nastąpić w 2022 roku. Nie jest to jedyny program wdrożenia oszczędności w wydatkach. Zarząd został zobowiązany do opracowania w terminie do października br., kolejnego programu zmniejszenia kosztów funkcjonowania Spółdzielni. W majowym wydaniu „Wspólnych Spraw" była szczegółowa wzmianka o tych działaniach. Można więc przyjąć, że rok 2015 był ostatnim, w którym wpływy nie bilansowały się z wydatkami. Od bieżącego roku sytuacja finansowa Spółdzielni będzie się tylko poprawiała.

 

Jak sytuacja finansowa Spółdzielni na koniec 2015 roku oddana została w „Opinii"? Posłużmy się kolejnym cytatem:

 

„Uwzględniając wskaźniki dokonanej analizy ekonomiczno-finansowej oraz wyniki badania sprawozdania finansowego i zdarzeń gospodarczych, jakie nastąpiły po dniu bilansowym stwierdza się, że aktualna sytuacja Spółdzielni nie wskazuje zagrożeń dla kontynuacji jej działalności w roku następnym po roku badanym."

 

Rada Nadzorcza, jako zleceniodawca, powyższą „Opinię wraz z raportem(...)" przyjęła. Podjęła również uchwałę w sprawie rocznego sprawozdania finansowego Spółdzielni za 2015 rok. Sprawozdanie to stanowi element sprawozdania Zarządu z działalności za 2015 rok, które będzie zatwierdzane przez Walne Zgromadzenie.

 

Kolejne majowe posiedzenie Rady Nadzorczej przebiegało według standardowego, rzec można, porządku obrad. Zebranie rozpoczęło rozpatrywanie spraw członkowskich.

 

Sytuacja w zakresie zadłużeń we wnoszeniu opłat za korzystanie z lokalu na koniec kwietnia br. wyglądała następująco: zaległości wynosiły 10 mln 172 tys. zł, stanowiąc 7,31% naliczeń średniorocznych. Oznacza to, że zaległości te w stosunku do zaległości na koniec marca wzrosły o 335 tys. zł. Jeżeli jednak weźmiemy pod uwagę fakt, że w ciężar kwietniowego stanu zadłużenia zaksięgowano kwotę 567 tys. zł z tytułu niedopłat za rozliczenia mediów, a w nich przede wszystkim wody, to nastąpił dalszy spadek faktycznego zadłużenia we wnoszeniu opłat. Tym razem trudno jednak o stwierdzenie, że te niedopłaty zostaną szybko spłacone. Na wiele rozliczeń mieszkańcy wnoszą reklamacje. To, że wodomierze z możliwością zdalnego odczytu (dostarczone przez Brunatę) dalekie były od ideału, Spółdzielnia wiedziała już znacznie wcześniej. Sama część mechaniczna działała bez zarzutu, rejestrując dobrze faktyczne zużycie wody. Zdalne odczyty – dokonywane drogą radiową i na tej podstawie sporządzone rozliczenia – już nie. Dlatego też Spółdzielnia podjęła decyzję o zmianie dostawcy tych urządzeń i zmianie firmy rozliczeniowej.

 

Zmiana taka ze względów organizacyjnych i kosztowych mogła być dokonana przy okazji upływu ważności legalizacji wodomierzy lokalowych. Okres ważności legalizacji dla wodomierzy wody zimnej i ciepłej wynosi 5 lat. Przez ten okres różnica między wskazaniami faktycznymi wodomierzy, a przekazywanymi drogą radiową rosła i w niektórych przypadkach sięgała kilkudziesięciu m3 i w pieniądzach rzędu kilkuset złotych. Przy okazji wymiany wodomierzy i operatora dokonano inwentaryzacji wskazań faktycznego zużycia i korekty wyników dotychczasowych półrocznych okresów rozliczeń. Dla wielu naszych mieszkańców stanowi to przykrą niespodziankę i powód do składania reklamacji. Rozliczenia między Spółdzielnią, a dostawcą wody, dokonywane są w oparciu o wskazania wodomierzy głównych, usytuowanych na wlocie instalacji wody zimnej do budynku, stąd narastający problem niebilansowania się wody, tj. różnicy między wskazaniami wodomierza głównego a sumą wskazań wodomierzy lokalowych. Miejmy nadzieję, że obecnie stosowane wodomierze będą pozbawione podobnej wady i kolejne rozliczenia kosztów wody nie będą budziły kontrowersji.

 

Na posiedzenie Rady Zarząd skierował 13 wniosków o pozbawienie członkostwa. I tym razem część członków dokonała spłaty zadłużenia przed terminem posiedzenia. Stąd Rada rozpatrywała wnioski pozostałych 7 członków. Rada nie znalazła żadnego uzasadnienie dla tolerowania tego stanu i zostali oni wykreśleni z rejestru Spółdzielni. Uprawomocnienie tej decyzji Rady nastąpi w okresie 6 tygodni od chwili dostarczenia zainteresowanym pisemnej decyzji o wykreśleniu.

 

Pozostałe punkty porządku posiedzenia dotyczyły spraw, które miały być (no i były) przedmiotem dociekań na Walnym Zgromadzeniu w czerwcu.

 

Rada pozytywnie zaopiniowała projekt „Aktualizacji Strategii Ekonomicznej KSM na lata 2016-2025", przyjmowanej na Walnym Zgromadzeniu. Aktualizacja ta uwzględnia ustalenia będące podstawą programu stopniowego zmniejszania zobowiązań Spółdzielni, polegającej na corocznym zmniejszaniu nakładów na modernizacje i remonty finansowane z funduszu „A". Ograniczenie tempa prac ma objąć przede wszystkim modernizację ociepleń wykonanych w pierwszych latach procesu termomodernizacji budynków. Następnie Rada rozpatrywała „Sprawozdanie Zarządu z działalności KSM w 2015 roku" i propozycje „Kierunków rozwoju działalności gospodarczej, społecznej i kulturalnej KSM na 2016 rok". Oba te dokumenty podlegały następnie zatwierdzeniu przez Walne Zgromadzenie. Do obowiązków Rady należało zaopiniowanie tych materiałów. Wcześniej tak „Sprawozdanie", jak i „Kierunki" były przedmiotem szczegółowego rozpatrywania przez komisje branżowe Rady. Rada pozytywnie zaopiniowała te dokumenty, jak i projekty uchwał, które miały być przedstawione Walnemu Zgromadzeniu do przyjęcia.

 

Punktem budzącym szczególne emocje w trakcie Walnego Zgromadzenia jest udzielenie absolutorium członkom Zarządu. Do kompetencji Rady Nadzorczej należy natomiast wydanie opinii dotyczącej każdego członka Zarządu. Rada zaopiniowała pozytywnie wnioski o udzielenie absolutorium wszystkim trzem członkom Zarządu. Trudno by było inaczej. Rada Nadzorcza może odwołać w każdej chwili członka Zarządu, jeżeli uzna taką potrzebę. Byłoby co najmniej dziwne czekanie na okazję jaką daje właśnie Walne Zgromadzenie. Skoro nie zrobiła tego wcześniej, oznacza to, że ma zaufanie do obecnego Zarządu i jego pracę ocenia jako właściwą i służącą interesom członków, a także dającą gwarancje na przyszłość dbania o rozwój i prawidłowe funkcjonowanie Spółdzielni. Stąd oczywistym było wydanie pozytywnej opinii.

 

Również do kompetencji Rady należy zaopiniowanie wniosków dłużników odwołujących się do Walnego Zgromadzenia o uchylenie wcześniejszej decyzji Rady o pozbawieniu praw członkowskich za uchylanie się od obowiązku wnoszenia opłat za korzystanie z lokalu. Wpłynęły dwa takie wnioski. Rada negatywnie zaopiniowała oba wnioski o zmianę decyzji o wykreśleniu z rejestru członkowskiego Spółdzielni.

 

Również zgoda na zbycie terenów będących własnością Spółdzielni bądź będących w wieczystym użytkowaniu, należy do wyłącznych kompetencji Walnego Zgromadzenia. Zbyciu podlegałyby niewielkie działki przy ul. Ścigały i Pszczyńskiej. Rada pozytywnie zaopiniowała powyższe propozycje, jak i projekt stosownej uchwały Walnego Zgromadzenia.

 

Również pozytywnie Rada zaopiniowała oznaczenie najwyższej sumy zobowiązań, jaką Spółdzielnia może zaciągnąć w 2016 r. Suma ta w obecnym roku jest znacznie niższa niż ta w roku 2015. Kwota ta zresztą została wykorzystana w niewielkim stopniu. Jej ustalanie ma miejsce corocznie. Określenie najwyższej sumy zobowiązań to wyłączne kompetencje Walnych Zgromadzeń, stąd jej wielkość określa się z dużym zapasem. Ewentualne zwoływanie kolejnego Zgromadzenia tylko dla uzyskania zgody na nieprzewidziane zwiększone potrzeby finansowe byłoby niepotrzebnym wysiłkiem organizacyjnym i kosztowym.

 

Na Walnym Zgromadzeniu planowany był wybór delegata Katowickiej Spółdzielni Mieszkaniowej na Zjazd Delegatów Regionalnego Związku Rewizyjnego Spółdzielczości Mieszkaniowej w Katowicach. Rada Nadzorcza pozytywnie zaopiniowała kandydaturę mgr. Zbigniewa Olejniczaka, wiceprezesa Spółdzielni, do wypełnienia powyższej funkcji.

 

W końcowej części posiedzenia Rada podjęła uchwały o nabyciu prawa wieczystego użytkowania działek przy ul. 1 Maja i ul. Wojciecha. Podjęła również uchwałę o służebności nieruchomości Spółdzielni przy ul. Wojciecha.

 

Tak wnikliwe rozważenie przez Radę Nadzorczą każdego tematu, który następnie miał znaleźć się w porządku obrad Walnego Zgromadzenia, niewątpliwie przyczyniło się do sprawnego przebiegu zebrania i podjęcia właściwych decyzji przez tę najwyższą władzę naszej Spółdzielni.

 

W maju planowane było jeszcze jedno posiedzenie Rady na wypadek, gdyby w ustawowym czasie wpłynęły do Spółdzielni:

- zgłoszone przez członków projekty uchwał Walnego Zgromadzenia,

- zgłoszone przez członków żądania umieszczenia w porządku obrad Walnego Zgromadzenia dodatkowych spraw.

Takowe sprawy jednak nie wpłynęły, stąd do dodatkowego posiedzenia Rady nie doszło.

 

Z poważaniem

JERZY DONIEC



     

 
 
Wiadomości


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych.
Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia.
Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Więcej informacji: Polityka prywatności (Cookies-RODO)