2015-06-16

Wodę rozliczy nam Ista

 

Wiceprezes Zarządu KSM:

mgr Zbigniew Olejniczak

 

Pomimo upływu ponad miesiąca czasu za „Gorący temat" uznać należy zakończenie procedury wyboru dostawcy wodomierzy w celu dokonania wymiany legalizacyjnej oraz ich montażu, a następnie wykonywania usługi dokonywania indywidualnych rozliczeń kosztów zużytej wody w lokalach zarządzanych przez Katowicką Spółdzielnię Mieszkaniową w latach 2015-2020. Decyzja została podjęta przez Zarząd Spółdzielni 7 maja br. po przygotowaniach trwających blisko rok oraz po przeprowadzeniu blisko czteromiesięcznej procedury wyboru wykonawcy tych przedsięwzięć. Na zapytania ofertowe wysłane do wybranych ośmiu firm swoje oferty nadesłało sześć spośród nich, które zostały otwarte 16 kwietnia br. przy dobrowolnej obecności pięciu z nich. Po blisko dwutygodniowej, wszechstronnej analizie złożonych ofert, do drugiej tury negocjacji zaproszono dwie z firm oferujących – tak urządzenia, jak i zakres usług – optymalnie spełniające oczekiwania Spółdzielni.

 

Ostatecznie wybrana została firma ISTA sp. z o.o. oferująca uznanej klasy urządzenia i serwis techniczny oraz gwarancje techniczne i logistyczne, przygotowanie do realizacji tak dużego zamówienia, a także konkurencyjną cenę i elastyczne warunki finansowe na miarę możliwości i oczekiwań Spółdzielni. Trzeba przypomnieć, że chodzi o wymianę 32 685 szt. wodomierzy.

 

Niezbędne jest przedstawienie Państwu produktu, który został wybrany. Są to wodomierze domaqua radio net 3 do wody zimnej, o przepływie nominalnym Qn = 1,5 m³/h, w ilości ok. 15 691 sztuk dla budynków wyposażonych tylko w instalację zimnej wody, a także dla budynków wyposażonych w instalację ciepłej wody użytkowej, o przepływie nominalnym Qn = 1,0 m³/h, w ilości ok. 16 994 (w tym ok. 8 497 szt. do wody zimnej i ok. 8 497 szt. do ciepłej wody użytkowej). Wodomierze posiadają moduły radiowe o mocy 10 mW oraz koncentratory (memonice) gromadzące okresowe dane z odczytów dla grup lokali w budynkach.

 

Są to wodomierze średniej klasy (dawniej A, B), zintegrowane z modułem radiowym, posiadające pamięć z ostatnich 12 miesięcy oraz z końca 2 ostatnich okresów rozliczeniowych. Spełniają one dyrektywę Unii Europejskiej o Efektywności Energetycznej (EED), co oznacza, że od 31 grudnia 2016 roku będzie możliwe udostępnianie użytkownikom informacji o zużyciu ciepłej wody użytkowej raz na kwartał. Wybrany wraz z wodomierzami system Symphonic sensor net+ portal ista24.pl jest narzędziem, które to umożliwia.

 

Po wpisaniu w pasku przeglądarki internetowej ista24.pl i zalogowaniu się (hasło – indywidualna nazwa użytkownika) uzyskiwać się będzie dostęp do informacji o indywidualnym zużyciu. Powstaje dzięki temu możliwość rozliczania wody w dowolnym momencie oraz przeprowadzenie analizy oraz stworzenia raportów, wykrywania błędów odczytu, a szczególnie sygnalizowania zerowych zużyć wody. System oparty na tych wodomierzach oraz portal ista24.pl dają możliwość rozliczania wody w okresach „na życzenie" w dowolnym czasie co ma istotne znaczenie w przypadku np. tzw. przeprowadzki, rozpatrywania reklamacji itp.

 

Po nienajlepszych doświadczeniach z mijających 5 lat indywidualnego rozliczania kosztów zużycia wody, po wprowadzeniu w roku 2010 wodomierzy z radiowymi przekaźnikami wskazań liczników zużycia wody, było dla nas wszystkich jasne, że postęp techniczny w tej dziedzinie, a także obecny stan naszej wiedzy na temat wodomierzy z modułami przekazującymi drogą radiową stan zużycia wody zarejestrowany przez wodomierze, miały istotny wpływ na określenie warunków technicznych, które muszą być spełnione jako pewne i niezawodne źródło informacji, będących podstawą dla dokonywania niekwestionowanych, indywidualnych rozliczeń niebagatelnych kosztów zużycia wody w lokalach.

 

Dokonany wybór firmy dostarczającej wodomierze oraz dokonującej ich montażu, a następnie dokonującej odczytów zużycia i rozliczania indywidualnych jego kosztów w naszym przekonaniu zdaje się spełniać nasze oczekiwania w stopniu optymalnym.

 

Warto wspomnieć, że cała procedura wyboru firmy, która dostarczy wodomierze i dokona ich wymiany, a następnie uruchomi nowy system odczytu wskazań oraz rozliczenia kosztów indywidualnego zużycia wody (i ciepła na podgrzanie ccw) prowadzona była za wiedzą i akceptacją Komisji Gospodarki Zasobami Spółdzielni RN i całego Plenum Rady Nadzorczej Katowickiej Spółdzielni Mieszkaniowej.

 

Na koniec odpowiedź na pytanie – co opisany moim zdaniem „Gorący temat" oznacza dla Państwa? Muszę się tutaj odwołać do materiału zamieszczonego w kwietniowym numerze „Wspólnych Spraw" („Czeka nas wymiana wodomierzy"). Proszę przypomnijcie go sobie Państwo. Jednocześnie awizuję, że trzeba będzie – we własnym, dobrze rozumianym interesie – udostępnić swoje mieszkanie dla dokonania tej legalizacyjnej wymiany wodomierzy w terminach wynikających z harmonogramu wymiany i odczytów wskazań wodomierzy.

 

Harmonogram przedstawiony jest w tabeli poniżej. Zgodnie z umową firma Ista musi wyznaczyć dwa terminy wymiany, w odstępie niemniejszym niż 7 dni. Wymiana wodomierzy w tych dwu terminach jest bezpłatna. Jeżeli z jakichś powodów (po stronie właściciela mieszkania) obydwa terminy nie będą możliwe do realizacji, wówczas firma Ista zobowiązana jest ustalić kolejny termin, ale niestety już płatny w wysokości 15 zł netto. Warto więc zadbać o to, aby wymiana wodomierzy została dokonana w terminach wynikających z harmonogramu, nawet jeśli na czas swej osobistej nieobecności powierzycie to Państwo rodzinie lub innym zaufanym osobom, bo taka możliwość też istnieje.

 

Natomiast mocno uczulam wszystkich, by przychodzących instalatorów legitymować. Firma Ista wyposaża swoich pracowników w stosowne dokumenty i identyfikatory. Chodzi o to, by pod pozorem wymiany wodomierza do mieszkania nie dostała się jakaś nieuprawniona osoba. Policja od dłuższego czasu przestrzega przed oszustami, którzy – zwłaszcza od starszych ludzi – wyłudzają pieniądze, stosując przy tym metody „na wnuczka", „na instalatora", „na pracownika administracji", „na przedstawiciela pomocy społecznej", a nawet „na policjanta". Zatem – sprawdzajmy, legitymujmy. Ostrożność jest konieczna i o nią bardzo proszę.

 

Operacja wymiany wodomierzy zdarza się raz na 5 lat. Nie jest to wymysł Spółdzielni, ale wymóg przepisów prawnych, warunkujących możliwość dokonywania indywidualnych rozliczeń kosztów zużycia wody.

Z poważaniem

ZBIGNIEW OLEJNICZAK

 

 

 



     

 
 
Wiadomości


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych.
Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia.
Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Więcej informacji: Polityka prywatności (Cookies-RODO)