2016-11-17

Zima tuż, tuż – oby nie była ostra.
Jesteśmy przygotowani.

 

Wiceprezes Zarządu KSM:

mgr Zbigniew Olejniczak

 

Dość przewrotnie w cyklu „Gorący temat" przyszło mi pisać o nadchodzących jesienno-zimowych chłodach, a ściśle o tym, jak jesteśmy na nie w Spółdzielni przygotowani, no i jeszcze o niektórych zasadach eksploatowania mieszkań w tym okresie. Bo to, że przez kilka ostatnich lat aura łaskawie się z nami obchodzi – przynosząc łagodne (jak na naszą strefę klimatyczną) warunki pogodowe – nie może nas uśpić i prowadzić do bagatelizowania całkiem realnej możliwości wystąpienia zimy mroźnej i obfitującej w intensywne opady śniegu. Jak co roku z końcem lata rozpoczęliśmy przeglądy i przygotowania do zimy tak, aby gotowość do jej nadejścia osiągnąć w drugiej połowie października.


W zakresie przygotowania zasobów Katowickiej Spółdzielni Mieszkaniowej do zimy w sezonie 2016/2017 przekazano wszystkim Administracjom Osiedli i Zakładom Celowym do wiadomości i stosowania Zarządzenie Zastępcy Prezesa Zarządu KSM, w którym zostały określone działania dotyczące przygotowania zasobów do zimy oraz został ustalony termin gotowości do sezonu zimowego, wyznaczony na dzień 28.10.2016 roku. Powołani zostali Pełnomocnicy ds. „Akcji Zima", ich zastępcy oraz wyznaczono pracowników dyspozycyjnych w poszczególnych osiedlach i Zakładach Celowych. Ustalony został kompleksowy tryb przewidywanych działań w okresie zimy przez jednostki spółdzielcze w dwóch wariantach.


Wariant 1 – obejmuje działania przy występowaniu łagodnych warunków atmosferycznych, w których temperatura i opady śniegu występują w normie.


Wariant 2 – obejmuje działania przy występowaniu trudnych warunków atmosferycznych, w których opady śniegu i temperatura kształtują się ponad przewidzianą normę. W tym wariancie Pełnomocnik Zarządu ds. „Akcji Zima" w KSM może wprowadzić całodobowe dyżury we wszystkich jednostkach organizacyjnych Spółdzielni, a także dyżury ekip remontowo-konserwacyjnych w poszczególnych osiedlach. Ustalona została kolejność odśnieżania dróg wewnątrzosiedlowych, parkingów oraz dojazdów do nieruchomości.


Na podstawie przeprowadzonych przeglądów oraz otrzymanych meldunków z poszczególnych Administracji i Zakładów Celowych Spółdzielni wynika m. in., że przed sezonem zimowym 2016/2017:

  • uszczelniono pokrycia dachowe, kominy oraz tarasy,
  • przeczyszczono studzienki, geigery i rynny spustowe,
  • uzupełniono ubytki w otworach okiennych i drzwiowych naprawiono zamknięcia w drzwiach zewnętrznych,
  • naprawiono numery „policyjne" i uzupełniono oświetlenie zewnętrze budynków,
  • zabezpieczono zimową odzież ochronną oraz narzędzia do odśnieżania dla pracowników administracji,
  • zabezpieczono przewody wodne przed zamarzaniem itp.

W celu zapewnienia prawidłowego odśnieżania i usuwania gołoledzi uzupełniono zapasy piasku. Jednocześnie Administracje wykorzystają piasek z piaskownic oraz piasek pozostały z poprzedniego okresu zimowego. Piasek przeznaczony do posypywania dróg, chodników i ciągów pieszo-jezdnych przechowywany jest w głównych komorach zsypowych, bądź w stosownych pojemnikach przeznaczonych na ten cel. W Serwisie Technicznym KSM uzupełnione zostały środki rozmrażające. Jak wynika z informacji otrzymanych z Serwisu Technicznego aktualne ceny piasku oraz soli drogowej i rozmrażacza są na tym samym poziomie, jak w sezonie zimowym 2015/2016. Od 1.10.2016 roku KSM ma zawarte 80 umów z podmiotami gospodarczymi wykonującymi prace gospodarzy budynków mieszkalnych i pawilonów wolno-stojących. Podmioty te, w zakresie świadczonych usług na rzecz Spółdzielni, mają obowiązek odśnieżania, usuwania lodu, posypywania piaskiem w czasie gołoledzi terenów zgodnie z wyznaczonymi granicami. W czasie opadów śniegu praca gospodarzy winna być wykonywana w sposób ciągły stosownie do potrzeb.


Serwis Techniczny posiada sprzęt mechaniczny i obsługę przygotowaną do prac związanych z odśnieżaniem dróg, ciągów pieszo-jezdnych, parkingów i innych, jak też do prac związanych ze zrzucaniem śniegu z dachów oraz usuwaniem nawisów śnieżnych i sopli.


Centrum Zarządzająco-Usługowe Spółdzielni otrzymuje z Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego serwis komunikatów – ostrzeżeń o możliwości wystąpienia niebezpiecznych zjawisk pogodowych, np. intensywnych opadów śniegu, zawiei i zamieci śnieżnych, czy też oblodzeń. Komunikaty te są niezwłocznie przekazywane drogą e-mailową do wszystkich podległych Administracji Osiedli i Serwisu Technicznego tak, by mogły one podjąć stosowne działania. Jednocześnie wszyscy kierownicy Administracji otrzymują te same komunikaty w formie sms-ów w ramach oferty Programu Lojalnościowego UNIQA BonusClub.


W oparciu o meldunki, które już złożyli kierownicy osiedli oraz Zakładów Celowych, można przyjąć, że prace związane z przygotowaniem Spółdzielni do sezonu zimowego 2016/2017 zostały wykonane. Zwracam się jednakże do Państwa z prośbą o bieżące informowanie Administracji swoich osiedli o zauważonych wybitych szybach w oknach pomieszczeń wspólnych, niesprawnych samozamykaczach drzwi wejściowych oraz innych usterkach w zabezpieczeniu budynków przed nadmiernymi ubytkami ciepła w nadchodzącym chłodnym okresie.


Wypada mieć nadzieję na kolejną łagodną zimę, na to, że nie będzie ostra. Ale jeśli by się okazało, że niestety tym razem tak się nie stanie – to przygotowane siły i środki oraz ich stosowanie winno w rejonie naszych osiedli ograniczyć zimowe niedogodności do minimum.


Naturalnym skojarzeniem związanym z okresem chłodów jest przypomnienie niektórych zasad eksploatacji mieszkań dotyczących ich ogrzewania i wentylacji. Po ostatnim okresie rozliczeniowym zużycia i kosztów ciepła wystąpiła po raz kolejny zdecydowana przewaga zwrotów nad niedopłatami, co prowadzi do wniosku, że coraz większa część użytkowników lokali korzysta z ciepła w sposób racjonalny. Niestety nadal spora część mieszkańców tego nie stosuje, a relatywnie dużo lokali z niedopłatami to lokale wynajmowane.


Przypomnieć więc należy, że zawory z głowicami termostatycznymi są po to, aby każdy miał możliwość samodzielnego regulowania ilości niezbędnego ciepła dla uzyskania (względnego) komfortu cieplnego oraz zoptymalizowania opłat. Zmniejszenie poboru ciepła poprzez przykręcenie czy zakręcenie zaworu jest lepszym sposobem niż długotrwałe otwieranie czy też uchylanie okien, kiedy „jest za gorąco". Zwiększanie nastaw zaworu ponieważ „kaloryfer jest zimny" bardzo często jest zbędne, ponieważ termostat go „otworzy" przy spadku określonej – np. na 20oC temperatury – a jeśli otoczenie osiągnie odpowiednią temperaturę to zawór na powrót zostanie „zamknięty".


Przy wyjaśnianiu przyczyn niedopłat czasem wysuwany jest argument, że rzekomo zawór był zakręcony a sprawny podzielnik naliczał impulsy. Prawda jest jednak taka, że elektroniczny podzielnik kosztów ciepła pokazuje tylko faktyczną ilość ciepła wyemitowaną do otoczenia przez grzejnik. Bardzo obrazowo taką sytuację ktoś kiedyś porównał do dyskutowania z termometrem mierzącym gorączkę. Odczyt gorączki może się podobać lub nie, ale jest on faktem, z którym dyskutować się nie powinno.


Szanowni Państwo – wielokrotnie już na łamach „Wspólnych Spraw" wyjaśniano, że porównywanie zużycia ciepła w podobnych do siebie lokalach jako argument, że wskazania są niewiarygodne, jest drogą donikąd. Nie ma dwóch identycznych zużyć w dwóch podobnych lokalach, bo ich użytkownicy mają inne nawyki w zakresie korzystania z grzejników oraz inne potrzeby cieplne itd. Zasady oszczędnego gospodarowania ciepłem wielokrotnie i szeroko były publikowane w „WS", ale też można się z nimi zapoznać choćby przez porady dostępne np. w internecie, Jednak znajomość zasad – bez ich ciągłego stosowania – nie wpłynie ani na zużycie ciepła, ani tym bardziej na obniżenie jego kosztów.


Tematem szczególnie kojarzonym z chłodami i ogrzewaniem mieszkań jest zapewnienie prawidłowo funkcjonującej wentylacji w zakresie zależnym od użytkowników lokali. Prawidłowa wentylacja potrzebna jest ze względów higienicznych – ważnych dla zdrowia i dobrego samopoczucia, ale konieczna jest też dla bezpiecznego zamieszkiwania. Apeluję do Państwa o rozsądek i o niedoszczelnianie nadmierne mieszkań, o niezaklejanie i nieprzysłanianie kratek wentylacyjnych, o niedogrzewanie mieszkań kuchenkami czy też piekarnikami gazowymi itp. Prawidłowa wentylacja to nie tylko odprowadzanie spalin i zużytego powietrza, ale także jednoczesne zapewnienie stałego napływu świeżego powietrza koniecznego dla: naszego organizmu, dla prawidłowego i pełnego spalania gazu w otwartych paleniskach, palnikach, podgrzewaczach wody itp. Dbałość o prawidłową wentylację to wyraz troski o zdrowie i życie wszystkich domowników.

 

Z poważaniem

ZBIGNIEW OLEJNICZAK



     

 
 
Wiadomości


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych.
Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia.
Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Więcej informacji: Polityka prywatności (Cookies-RODO)