2016-04-22

Dotyczy:

Rządowego projektu nowej Ustawy o efektywności energetycznej DRUK SEJMOWY NR 426, która wejdzie w najbliższych dniach pod obrady Sejmu RP.

 

Szanowna Pani Poseł / Szanowny Panie Pośle

 

W imieniu mieszkańców zasobów zarządzanych przez Katowicką Spółdzielnię Mieszkaniową wyrażamy sprzeciw i niezadowolenie oraz domagamy się zmian w projekcie nowej Ustawy o efektywności energetycznej.

 

Niezrozumiałym dla nas faktem są propozycje zawarte w nowej ustawie, zmierzające do wyeliminowania możliwości pozyskiwania świadectw efektywności energetycznej (tzw. białych certyfikatów) za przedsięwzięcia (inwestycje) energooszczędne zrealizowane po dniu 01.01.2011 r. (chodzi tutaj m.in. o inwestycje energooszczędne wykonane na budynkach wielomieszkaniowych spółdzielni mieszkaniowych i wspólnot mieszkaniowych, budynkach użyteczności publicznej, budynkach gminnych będących w tzw. trwałym zarządzie: szkoły, przedszkola, żłobki, gimnazja, jak i również modernizacja kotłowni, sieci przesyłowych centralnego ogrzewania i inne).

 

Apelujemy i domagamy się o pomoc w tej niezwykle ważnej dla społeczeństwa sprawie. Nowo przygotowana Ustawa o efektywności energetycznej zawiera w artykule 58 zapis, że wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia jej ogłoszenia. Zatem z chwilą ogłoszenia nowej ustawy (np. we wrześniu) straci swoją moc prawną obecnie funkcjonująca jeszcze ustawa (która w swojej aktualnej treści ma zapisy, że jest ważna do dnia 31.12.2016 r.). Zatem po opublikowaniu nowej ustawy z proponowanym na chwilę obecną zapisem w art. 58, Prezes URE nie będzie zobligowany już do opublikowania w br. ani jednego przetargu na wydawanie białych certyfikatów za zrealizowane przedsięwzięcia energooszczędne zakończone po 01.01.2011 r.

 

Poprzez skrócenie ważności aktualnie jeszcze funkcjonującej Ustawy o efektywności energetycznej (i brak konieczności opublikowania przetargu przez Prezesa URE), zostanie bezpowrotnie odebrana możliwość pozyskania białych certyfikatów za zakończone po 01.01.2011 r. przez nas przedsięwzięcia energooszczędne.

 

Brak skorzystania z możliwości pozyskania „białych certyfikatów" za inwestycje „wstecz" zrealizowane po dniu 01.01.2011 r., będzie skutkowało również tym, że tysiące inwestorów typu urzędy miast i gmin, spółdzielnie mieszkaniowe, wspólnoty mieszkaniowe, tbs-y oraz prywatni inwestorzy z terenu całego kraju, nie będą mogli odzyskać części poniesionych nakładów inwestycyjnych zrealizowanych właśnie po dniu 01.01.2011 r. projektowana Ustawa zatem dotknie wielomilionowej części naszego społeczeństwa.

 

Powinniśmy nadal posiadać możliwość odzyskania części poniesionych nakładów energooszczędnych (poprzez spieniężenie pozyskanych z URE „białych certyfikatów" na Towarowej Giełdzie Energii S.A., natomiast podmiotami, które są zobligowane ustawowo do wykupu tych „białych certyfikatów", są przedsiębiorstwa energetyczne i ciepłownicze działające na terenie RP).

 

Odzyskane w ten sposób środki finansowe moglibyśmy przeznaczyć w najbliższym czasie na kolejne inwestycje proekologiczne i energooszczędne m.in. na naszych wielorodzinnych budynkach.

 

Dzięki takiemu rozwiązaniu zyskuje również Skarb Państwa, płacone są kolejne podatki dochodowe, VAT, pobudzamy rynek rodzimych firm z branży budowlanej, dostawców materiałów budowlanych, firm wykonawczych i podwykonawczych, firm transportowych, damy miejsca pracy tysiącom Polaków, którzy być może w tej chwili zastanawiają się czy opuścić nasz kraj.

 

W wymiarze ekologicznym dot. zmniejszenia emisji dwutlenku węgla i innych zanieczyszczeń rakotwórczych również ma to gigantyczny pozytywny wpływ dla nas (rocznie umiera w Polsce ok. 34 tys. osób na nowotwory spowodowane zanieczyszczeniem naszej atmosfery i naszego środowiska).


Działania energooszczędne w ramach tejże ustawy o efektywności energetycznej, skutkują wzrostem również produkcji „czystej energii" wytwarzanej z odnawialnych źródeł energii OZE, wiąże się to z wywiązywaniem się naszego kraju z obowiązku nałożonego na nas w tym obszarze.

 

Pragniemy nadmienić, że istnieje bardzo duży potencjał w zakresie wykonanych przez nas po 01.01.2011 r. przedsięwzięć poprawiających efektywność energetyczną (m.in. termomodernizacja budynków, modernizacje oświetlenia, c.o., etc.), które pozwoliłyby pozyskać przez nas świadectwa efektywności energetycznej. Dzięki temu zasililibyśmy niejednokrotnie nasze skromne budżety, a co za tym idzie moglibyśmy wykonać następne działania związane z remontami i termomodernizacjami. Pozyskane przez nas środki w ramach białych certyfikatów moglibyśmy przeznaczyć jako wkład własny do środków UE na lata 2014-2020 w obszarze działań energooszczędnych. W ten sposób zachęcilibyśmy i pobudzilibyśmy znacząco cały sektor budowlany (kolejne wspomniane już wcześniej wielomilionowe i konieczne inwestycje energooszczędne).

 

Opisany powyżej problem związany z wdrożeniem projektowanej nowej Ustawy o efektywności energetycznej można szybko i transparentnie rozwiązać wprowadzając prostą modyfikację do ustawy.

 

Należałoby wprowadzić do nowej ustawy zmianę artykułu 58 polegającą na tym, że nowa procedowana ustawa wchodzi w życie dopiero w dniu 01.01.2017 r. Dzięki tej zmianie Prezes URE będzie mógł opublikować jeszcze m.in. jeden przetarg na białe certyfikaty w starym trybie obowiązującej nadal ustawy o efektywności energetycznej (my wówczas będziemy mogli ubiegać się o zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych za przedsięwzięcia już zrealizowane po dniu 01.01.2011 r.)

 

Ponadto należy wprowadzić zapisy do projektu nowej ustawy, umożliwiające nadal pozyskiwanie świadectw efektywności energetycznej (białe certyfikaty), dla tych inwestorów, którzy wykonali po dniu 01.01.2011 r. inwestycje energooszczędne. Konieczne zmiany do projektu nowej ustawy, oprócz wyżej wymienionej zmiany artykułu 58:

 

w art. 20 ust. 1:

 

Potwierdzeniem zaoszczędzonej lub planowanej do zaoszczędzenia energii finalnej wynikającej z przedsięwzięcia lub przedsięwzięć tego samego rodzaju służących poprawie efektywności energetycznej, o których mowa w art. 19 ust. 1 jest świadectwo efektywności energetycznej.

 

w art. 20 ust. 2 dodać pkt 5 o treści:

 

Zakończone przed dniem 1 stycznia 2011 r.

 

w art. 20 ust. 4 pkt 2 lit. b:

 

b) ilość energii finalnej, wyrażonej w tonach oleju ekwiwalentnego, zaoszczędzonej lub planowanej do zaoszczędzenia średnio w ciągu roku, w wyniku realizacji przedsięwzięcia lub przedsięwzięć tego samego rodzaju służących poprawie efektywności energetycznej

 

w art. 55:

 

Przedsięwzięcie lub przedsięwzięcia służące poprawie efektywności energetycznej zakończone przed dniem wejścia w życie ustawy ale nie wcześniej niż przed dniem 1 stycznia 2014 roku, dla których nie wydano świadectw efektywności energetycznej w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej, mogą być zaliczone na poczet obowiązku, o którym mowa w artykule 10 ustęp 1 pkt 1 ustawy, lub na które można uzyskać świadectwa efektywności energetycznej według artykułu 20 ustawy.

 

Nasza propozycja zmian do projektu nowej Ustawy o efektywności energetycznej zmierza do umożliwienia nam odzyskania białych certyfikatów za inwestycje energooszczędne zakończone po 01.01.2011 r.

 

Skrócenie okresu obowiązywania możliwości przystąpienia do przetargu za poczynione nakłady inwestycyjne w latach poprzednich w trakcie jego ustawowego obowiązywania jest niezgodny z zasadą stabilności prawa względem obywateli, gdyż w związku z obowiązującymi obecnie przepisami, wiele podmiotów (w tym również my) podjęło już kroki i nakłady finansowe zmierzające do skorzystania z opublikowanych i obowiązujących przepisów.

 

Prawo nie może działać na niekorzyść swoich obywateli, zaburzając relacje pomiędzy obywatelem, a państwem i jego instytucjami.

 

Liczymy na pomoc przy rozwiązaniu bardzo ważnego powstałego problemu społecznego w obszarze energooszczędności naszego kraju. Będzie to bezdyskusyjnie pozytywnie odebrane przez tysiące mieszkańców naszych lokalnych społeczności zaangażowanych w poprawę efektywności energetycznej naszego miasta i naszego kraju.

 

                                                                                                                                                        Z poważaniem

Zarząd Katowickiej Spółdzielni Mieszkaniowej



     

 
 
Wiadomości


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych.
Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia.
Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Więcej informacji: Polityka prywatności (Cookies-RODO)