2016-07-22

Oszczędzamy, ocieplamy,

a opłaty nie maleją

 

Przewodniczący Rady Nadzorczej KSM:

mgr inż. Jerzy Doniec

 

Udział Rady Nadzorczej w przygotowaniu Walnego Zgromadzenia Spółdzielni został szczegółowo przedstawiony w czerwcowym wydaniu „Wspólnych Spraw". Samo Walne Zgromadzenie przeprowadzono przy aktywnym udziale członków Rady Nadzorczej. Sprawozdanie o przebiegu Walnego Zgromadzenia i podjętych tam uchwałach również znalazło się w tym samym wydaniu naszej spółdzielczej gazety. Ta bogato ilustrowana zdjęciami lektura stanowi interesujący materiał obrazujący dokonania Spółdzielni w roku ubiegłym oraz zamierzenia tegoroczne i wychodzące w przyszłość. Stanowi niezbędną wiedzę, z którą powinien zapoznać się każdy mieszkaniec naszej Spółdzielni.

 

Warunki zamieszkiwania, tak pod względem komfortu i bezpieczeństwa, to jedna z najważniejszych dla człowieka spraw. Walne Zgromadzenie to bezsprzecznie najważniejsze, doroczne w życiu Spółdzielni wydarzenie, ale nie jedyne w jakim udział mieli członkowie Rady Nadzorczej w czerwcu br. Rada odbyła także plenarne posiedzenie (poprzedzone pracami w komisjach branżowych), którego wiodącym tematem, od zebrań komisji poczynając, były bardzo ważne tematy dotyczące zużycia i kosztów wody zimnej, ciepłej i ciepła do celów ogrzewania. Są to pozycje o największym ciężarze kosztowym z wszystkich pozycji składających się na opłaty za korzystanie z lokalu. Do tego koszty całkowicie niezależne od Spółdzielni, która tylko pośredniczy bezpłatnie w przekazywaniu pieniędzy dostawcom tych mediów.

 

Posiedzenie Rady rozpoczęło jak zwykle rozpatrywanie spraw członkowskich. Zaległości we wnoszeniu opłat za używanie lokali na 31 maja br. wynosiły 10 mln 422 tys. zł, co stanowi 7,41% naliczeń średniorocznych. Zaległości te, w stosunku do końca kwietnia, zwiększyły się o 250 tys. zł, ponieważ w ciężar zadłużenia zaksięgowano niedopłaty za zużytą wodę w wysokości 251 tys. zł. Można więc przyjąć, że zadłużenie na koniec maja jest na poziomie zadłużenia z kwietnia, czyli nie wzrosło.

 

W strukturze typów zaległości w opłatach przedstawiają się następująco:

  • mieszkania 6 mln 614 tys. zł,
  • garaże 108 tys. zł,
  • lokale użytkowe 943 tys. zł,
  • lokale w pawilonach 2 mln 756 tys. zł.

 

Tak więc zaległości w opłatach za mieszkania stanowią 63,4% zaległości ogółem. W tej grupie zaległości powyżej sześciomiesięcznego zadłużenia wynoszą 46,7%, w przedziale do trzech miesięcy 34,9%.

 

Zarząd pod debatę Rady skierował 6 wniosków o pozbawienie praw członkowskich z uwagi na zadłużenia we wnoszeniu opłat. I tym razem trzech członków spłaciło swoje zadłużenie przed terminem posiedzenia. Radzie przyszło więc rozpatrywać tylko trzy wnioski. Rada nie uznała za uzasadnione dalszego pozostawania w gronie członków żadnego z tych dłużników.

 

Część gospodarczą posiedzenia rozpoczęło rozpatrzenie informacji Zarządu o zużyciu wody, jej kosztu i wpływów w roku 2015. W roku ubiegłym zużycie wody zimnej w osiedlach wyniosło 1.395.402 m3 i było minimalnie wyższe od zużycia w 2014 roku. Średnie zużycie wody zimnej przez mieszkańców wyniosło 3,07 m3 na osobę miesięcznie, co oznacza zużycie 100 l wody dziennie na osobę. Oczywiście może tu pojawić się pytanie, a skąd Spółdzielnia wie ilu to mieszkańców mieszka w naszych zasobach? Pytanie zasadne, bo tylko w momencie wprowadzenia w życie tzw. „ustawy śmieciowej", gdzie wpływy na koszty odbioru odpadów naliczane zostały wg osób zamieszkujących, wg składanych przez mieszkańców deklaracji „ubyło" około 700 osób. Tu pewna dygresja. Również opłaty za korzystanie z dźwigów naliczane są w oparciu o ilość osób zamieszkujących w danym lokalu. Dane o ilości osób zamieszkujących nie są więc ścisłe i zgodne ze stanem faktycznym. Dlatego też dojrzewa w naszej Spółdzielni pomysł wprowadzenia w tych przypadkach zasady niepodlegającej wątpliwości i absolutnie pewnej, tj. rozliczania tych kosztów również w proporcji do wielkości powierzchni użytkowej lokalu, tj. do m2.

 

Wróćmy jednak do zasadniczego tematu. Łączne koszty zużycia wody zimnej i odprowadzenia ścieków w KSM w 2015 roku wyniosły 19.584.235 zł i były wyższe od kosztów 2014 r. o 1,27%.

 

Problemem w rozliczaniu zużycia i w konsekwencji kosztu wody jest tzw. niebilansowanie się zużycia, czyli różnica między wskazaniami wodomierza głównego a sumą wskazań wodomierzy lokalowych. Dostawca wody obciąża Spółdzielnię za zużycie wody wg wskazań wodomierza głównego, a wpływy na pokrycie kosztów wody Spółdzielnia nalicza wg wskazań wodomierzy indywidualnych w lokalach. W 2015 roku to niebilansowanie było na poziomie 8,8%. Było więc większe niż w 2014 r.

 

Na pewno jednym z powodów tego stanu była niedoskonałość odczytów drogą radiową zużycia wody w mieszkaniach. Kwestia ta była już omawiana na łamach „Wspólnych Spraw", a w tym wydaniu naszej gazety odnosi się do niej wiceprezes Zarządu Zbigniew Olejniczak. Zaniżone odczyty w stosunku do faktycznego zużycia niewątpliwie zwiększały te różnice. Zmiana producenta tych urządzeń, którą Spółdzielnia przeprowadziła, powinna zmniejszyć różnice. Przy wymianie wodomierzy dokonano odczytów z natury i skorygowano zużycie wody u niektórych użytkowników, co spotkało się z umiarkowanym raczej zrozumieniem tych, których to spotkało. Rada wyraziła nadzieję, że w 2016 roku to niebilansowanie powróci przynajmniej do poprzedniego poziomu, tj. około 5,5%.

 

Następnie Rada zapoznała się z zużyciem i kosztami ciepła do celów grzewczych i podgrzewania wody w 2015 roku. Okresy rozliczeniowe, w których dokonywane są wyliczenia kosztów przypadających na poszczególne lokale, rzadko pokrywają się z okresem roku kalendarzowego, stąd dane te służyć mogą do określenia trendu (niestety tylko wzrostowego), jak i przybliżonego kosztu. Ciepło to najpoważniejsza pozycja opłat za korzystanie z lokalu. W 2015 roku w Spółdzielni zużyto 331.522 GJ, zaś koszt ciepła wyniósł 30.277.240 zł. Wzrost zużycia w stosunku do zużycia z roku 2014 wyniósł 1,7%, natomiast koszt wzrósł o 2,32%. Taką różnicę uznać należy za niewielką, a została spowodowana wzrostem cen za energię.

 

Znacznie drastyczniej wygląda to porównując zużycie i koszt w dłuższym przedziale czasu. W okresie rozliczeniowym lat 1999/2000 średnie jednostkowe zużycie ciepła wynosił 0,49 GJ/m2/rocznie, przy koszcie 1,95 zł/m2/miesięcznie, a w ostatnio rozliczanym okresie 2014/2015 – 0,27 GJ/m2/rocznie i koszcie 2,14 zł/m2/miesięcznie.

 

Mimo tak znacznego spadku zużycia ciepła w tych latach, nastąpił wyraźny wzrost jego kosztu. Jest to przede wszystkim konsekwencją stosowanej przez dostawców polityki cenowej polegającej na podnoszeniu głównie składnika stałego taryfy. Spółdzielni udało się obniżyć wielkość mocy zamawianej w sezonie 2014/2015 o 2 MW. Obniżenie mocy nie jest sprawą łatwą. Dostawca ciepła nie jest bowiem zainteresowany w najmniejszym stopniu w obniżeniu wielkości tego składnika taryfy.

 

Zarząd zobowiązany został przez Radę do dalszych starań o obniżenie wielkości mocy zamawianej do poziomu adekwatnego do ustabilizowanego poziomu zużycia ciepła przez ocieplane budynki. Zużycie ciepła zależne jest od temperatury w okresie podawania ciepła, jak i długości tego okresu. Od lat notujemy wzrost średniej temperatury w trakcie sezonu grzewczego. Nie zmniejsza się natomiast czasokres podawania ciepła. Oznacza to, że zwiększa się komfort cieplny naszych mieszkańców, a to niewątpliwie wpływa na stan naszego zdrowia i samopoczucie. Dla osób preferujących stronę ekonomiczną ogrzewania pozostaje zawsze możliwość skorzystania z funkcji głowic (pokręteł) termostatycznych, będących nieodzownym elementem grzejników.

 

W 2015 r. zużycie wody ciepłej było na poziomie z 2014 r. Wzrósł natomiast koszt podgrzania 1 m3 wody z 21,35 zł do 23,78 zł, tj. o 11,4%.

 

W kolejnym punkcie porządku obrad Rada Nadzorcza zapoznała się z informacją Zarządu na temat stopnia usuwania wad i usterek powstałych w trakcie prowadzonych prac modernizacyjnych i remontowych finansowanych z funduszu „A" oraz w budynkach z nowych inwestycji. Rada stwierdziła, że utrzymuje się wysoki poziom jakości prac modernizacyjnych i remontowych. Ujawniono niewiele usterek i wad wykonawczych o niskim ciężarze gatunkowym. Podobnie było przy realizacji robót inwestycyjnych przy ul. Pułaskiego (Rekreacyjna Dolina – Mały Staw). Gdyby jednak – choć wydaje się to mało prawdopodobne – wykonawca nie usunął usterek, Spółdzielnia ma stosowne zabezpieczenie finansowe w postaci kaucji gwarancyjnej.

 

W dalszej części posiedzenia omawiano ocenę ekonomiczną wyboru wykonawców w KSM w 2015 roku oraz o stanie zaawansowania wyboru wykonawców w 2016 roku. Rada przyjęła do wiadomości przedłożony materiał, tak w kwestii wyboru wykonawców do realizacji zadań modernizacyjnych i remontowych w 2015 r., jak i stanie wyboru wykonawców dla robót w roku bieżącym. Wyboru dokonywano z zachowaniem obowiązujących w Spółdzielni procedur i zarządzeń wewnętrznych.

 

Rada Nadzorcza dokonała wyboru dwu przedstawicieli naszej Spółdzielni na Zjazd Przedkongresowy VI Kongresu Spółdzielczości, który odbędzie się w grudniu br. Przedstawicielami zostali: wiceprezes Zarządu KSM – Zbigniew Olejniczak i wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej – Leszek Boniewski.

 

Tradycyjnie, w ostatnim punkcie programu – omawiania korespondencji przychodzącej i wychodzącej – na szczególną uwagę zasłużyła wiadomość o przyznaniu naszej Spółdzielni tytułu „Spółdzielnia Dobrze Zarządzana". Organizatorem ogólnopolskiego konkursu był Magazyn Gospodarczy „Fakty".

 

Z poważaniem

JERZY DONIEC



     

 
 
Wiadomości


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych.
Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia.
Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Więcej informacji: Polityka prywatności (Cookies-RODO)